Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΝΤΙ & Ο ΦΡΑΝΣΙΣ ΜΠΕΪΚΟΝ

Πιο πριν είδαμε τη σχέση του Ντι με τη Ροδοσταυρική Κίνηση. Όμως η φιλοσοφική κληρονομιά που άφησε και η προσφορά στην αγγλική και γενικότερα στην ευρωπαϊκή Αναγέννηση, φαίνεται και μέσα απ’ τη σχέση του με τον Φράνσις Μπέικον.

Ο Alfred Dodd στο βιβλίο του Η ιστορία της προσωπικής ζωής του Φράνσις Μπέικον θεωρεί ότι η βασίλισσα Ελισάβετ Ι επόπτευε μυστικά την εκπαίδευση του νεαρού Φράνσις. Την εποπτεία της μόρφωσής του είχε ο Κόμης του Leicester, Robert Dudley, του οποίου δάσκαλος απ τα παιδικά του ήδη χρόνια ήταν ο Ντι.

Εκείνη την εποχή η επιρροή του Ντι στην Ελισάβετ Α΄ ήταν ιδιαίτερα σημαντική, αφού διατελούσε σύμβουλός της, όχι μόνο σε επιστημονικά και μαγικά ζητήματα, αλλά σε θέματα πολιτικής και διοίκησης. Στην καταχώρηση της 11ης Αυγούστου 1582 στο ημερολόγιο του Ντι, φαίνεται ότι ο Φράνσις Μπέικον τον συνάντησε στο Mortlake. Ο Μπέικον ήταν τότε 21 ετών και συντροφεύονταν από κάποιον Mr. Phillipes, έναν κορυφαίο κρυπτογράφο στις υπηρεσίες του Sir Francis Walsingham, αρχηγού των πρώτων αγγλικών μυστικών υπηρεσιών. Η επίσκεψη – υποστηρίζει ο ερευνητής Ewen MacDuff – έγινε για να μάθουν για την αρχαία εβραϊκή τέχνη της Γεματρίας, ένα απΆ τα παλιότερα κρυπτογραφικά συστήματα.

Η επιρροή του Ντι στον Μπέικον είναι φανερή στο έργο του Νέα Ατλαντίδα Εκεί εμφανίζεται το αποικιακό όνειρο του Ντι για έναν νέο κόσμο που θα ονομάζονταν Ατλαντίδα Το έργο του Μπέικον δεν εκδόθηκε πριν απΆ το θάνατό του, απ το φόβο στον βασιλιά James που είχε σε δυσμένεια τον Ντι και το έργο του. Ο Μπέικον έσπευσε να αποκρύψει κάθε σχέση του έργου με αυτό του Ντι, φοβούμενος τους διωγμούς μαγισσών που είχε ξεκινήσει ο James.

Προσπαθώντας να επιβιώσει απΆ τους διωγμούς αυτούς ο Μπέικον απέφυγε την ανάμειξη των μαθηματικών στο έργο του, επειδή η επιστήμη αυτή είχε πρόσφατα συνδεθεί με τον Ντι και τις αγγελικές του επικοινωνίες. Το ίδιο έκανε και με την κοπερνίκεια θεωρία, που ήταν συνυφασμένη με τον Μπρούνο και την μαγική του θρησκεία. Τους διακριτικούς αυτούς χειρισμούς του Μπέικον απορρίπτει ο μελετητής Peter Dawkins στο βιβλίο του “Francis Bacon Κήρυκας της Νέας Εποχής”, θεωρώντας ότι ο Μπέικον πάντα θεωρούσε και χρησιμοποιούσε τα μαθηματικά σαν έναν κλάδο της μεταφυσικής, ικανό να αγγίξει το επίπεδο των αρχετύπων και να ερμηνεύσει τους Νόμους της Φύσης.

Υποστηρίζει επίσης ότι ο Μπέικον χρησιμοποίησε τα μαθηματικά, την κρυπτογραφία και την αναλογία σαν κλειδιά αποκρυπτογράφησης ακόμα και για μυστήρια που περιέχονται στα έργα του Σαίξπηρ. Έτσι συνδέει δύο βιβλία που εκδόθηκαν μαζί το 1623 και τα θεωρεί δίδυμα Το Folio Comedies, Histories & Tragedies του Σαίξπηρ και το De Augmentis Scientiarum του Μπέικον.

Το ένα έδινε τα κλειδιά για τους κρυμμένους θησαυρούς του άλλου, συνδυάζοντας τις δύο δυνατότητες του νου – Φαντασία και Λογική – και δείχνοντας και την τρίτη δυνατότητα, τη Μνήμη. Αυτό που ο Μπέικον έμαθε απ τον Ντι πέρα απΆ την κρυπτογραφία ήταν να μην έχει απόλυτα καθορισμένη την πολιτική και εσωτερική του ταυτότητα προς τον έξω κόσμο.

Σε μια ξυλογραφία του Jacob Cats απΆ το 1655 που βρίσκεται στο βιβλίο του Manly P. Hall Orders of Universal Reformation, φαίνεται ο ένας γέροντας με φυσική ομοιότητα στον Ντι να παραδίδει τη λάμπα της παράδοσης πάνω από ένα ανοικτό τάφο σΆ έναν νεαρό άντρα με ένα υπερβολικά μεγάλο τριαντάφυλλο στην πόρπη του παπουτσιού του.

Επίσης ο Μπέικον στο έκτο βιβλίο του έργου του Advancement of Learning ορίζει τη μέθοδό του Traditionem Lampadis, τη παράδοση της λάμπας.

Please follow and like us:

No Comment

Comments are closed.